You'll hate it or you'll love it - Reisverslag uit Kunming, China van Jos Vliet - WaarBenJij.nu You'll hate it or you'll love it - Reisverslag uit Kunming, China van Jos Vliet - WaarBenJij.nu

You'll hate it or you'll love it

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

18 September 2014 | China, Kunming

You'll hate it or you'll love it.

Waar heb ik het over? China, praat met de reizigers die er geweest zijn en dat is de uitdrukking die je vaak te horen krijgt. Ik ben het er mee eens.

Druk.
Wij kwamen aan op het treinstation in Beijing. So far so good. Voor iedereen was de pick-up service aanwezig behalve voor ons, het selecte groepje dat in een bepaalde hostel verbleef. Met behulp van de andere pick-up sevice die de onze uit zijn middagdutje haalt zijn we uiteindelijk in ons hostel aangekomen. Het is drukkend warm er erg druk op het treinstation dus zijn we naar buiten gegaan om daar te wachten. Je stapt naar buiten in de (nog meer) drukkende hitte en staat op een overvol plein. Het eerste gevoel wat je dan hebt is dat het overweldigend is. Moet ik hier vakantie gaan vieren? Eenmaal wat gewend aan de hitte en van het overvolle plein weggelopen, om geld en drinken te halen, valt het wel mee. De ubsurde drukte blijkt alleen te zijn op de grote treinstations en in de metro tijdens de spitsuren. De stad wordt goed schoon gehouden en er is voldoende bedrijvigheid op straat zonder dat het te druk is. De verkopers zijn niet opdringerig, iets wat ik als plezierig ervaar. Nadat je wat gewend bent aan de tempertuur en de luchtvochtigheid kun je het er goed uithouden als genoeg drinkt. Daarmee bedoel ik overdag water. 's avonds is een ander verhaal. Onder het genot van een drankje kun je goed verhalen uitwisselen aan de grote tafel die in de algemene ruimte van ons hostel staat. We hebben tevens de tradionele chineese drank uitgeprobeert. Echt lekker is anders maar na een paar flessen maakt dat niet meer uit. beijoe is een sterke drank van ongeveer 54 procent en smaakt naar slechte wodka of nagellakremover volgens sommige. In het hostel is het goed vertoeven en 's avonds zijn we hier ook meestal te vinden. Ik ben zelf naar een kroegje in de straat gegaan. Als enige buitenlander levert dat wel bekijks op, daar wen je heel snel aan.
Na een gesprek met de eigenaar over zijn grote aanbod bieren ben ik gesprek gekomen met een pas getrouwd stelletje die op huwelijksreis was. Ik heb ze kunnen verblijden door met ze op de foto te gaan. Dit zal nog vaker voorkomen als je op toeristische plekken komt. Er zijn in China niet zo veel buitenlandse toeristen dus jij bent de attraktie voor hun.
De toeritische plekken zijn mooi maar druk en duur. Bij de chineese muur heb je hele drukke stukken en minder drukke stukken. Dan kan je zelfs een wedstrijdje met jezelf houden om te kijken hoe snel je een bepaald op de muur kunt afleggen. Een gemiddelde snelheid van ruim 5km per uur is wel hard werken, aangezien je de helft van de tijd op trappen loopt en een stuk over een bergpad. De hoogte en hitte werkt ook niet mee maar het uitzicht maakt alles goed. Ze hadden helaas geen t-shirt met 'I ran the great wall', jammer joh. Het metrosysteem is hetzelfde als andere grote steden. De mensen hebben een vrij asosociale rijstijl en toeteren constant om te laten dat ze weer iets aparts van plan zijn. Je went eraan.
Naast de vele toeristische attrakties die de stad rijk heeft het ook een grote diversiteit qua gebouwen. Van de moderne gebouwen en grote winkelstraten tot de kleine steegjes en achterbuurten. Binnen een paar minuten lopen sta je van het ene uiterste in andere uiterste, om het contrast alleen nog maar groter te maken. Soms is dit contrast wel lastig om te zien door de smog. Denk maar niet dat je buiten Beijing wel de zon kan zien ook daar voorkomt de smog dat wel. Zonnebrandcreme heb je dus niet nodig een handdoek wel. Heb je Beijing gezien dan hebben de meeste andere in China weinig nieuws meer in petto voor je. De meeste steden hebben nog wel een specifieke trekpleister maar de rest van de stad is weinig nieuws meer.

Pingyao,
Bij deze stad draait het toerisme om de oude stadskern waar nog de oude stadsmuur omheen staat. Dit geeft een goed beeld van hoe de stad er vroeger heeft uitgezien. De oude stadskern heb je in een dag gezien en een dag naar een nabijgelegen kasteel met onddergronds gangenstelsel en het chineese gerechtsgebouw dan ben je wel ongeveer klaar in de regio. Het ondergrondse gangenstelsel is niet heel erg indrukwekkend. Zonder gids het gangenstelsel betreden is op eigen risico maar er zijn niet eens gidsen aanwezig, what ever. Ons excursiegenootschap, bestaande uit 2 fransen, 2 spanjaarden en 2 nederlanders, maken het er maar het beste van. Het wordt uiteindelijk een gezellige dag.

Xi'an

De vaardigheid om goede eetzaakjes te zoeken wordt steeds beter. Het is soms ook een verrassing wat je krijgt aangezien je zomaar wat hebt aangewezen op de kaart. Met stokjes eten gaat steeds beter maar de vraag blijft, wat is er mis met een vork of een lepel? Met stokjes eten heeft wel een voordeel soms, dan het duurt langer dus zal je uiteindelijk minder eten. Al was het alleen maar omdat je er geen zin meer in hebt. Het eten zelf is wel lekker en je probeert (onbedoeld) nieuwe dingen uit.

De stad zelf hebben we bekeken wat tempels e.d. bekeken. Doordat de stad het beginpunt van de zijdenroute is zijn er ook verschillende soorten tempels zoals de 'great mosk' in de moslim wijk.We hebben ons ook twee dagen laten rondleiden door een gids. Om de vakantie echt spannend te maken zijn we ook gaan zwemmen in een publiek zwembad, hebbben we ook weer overleeft. De kennismaking met fenomeen 'pleindansen' geeft een goed beeld van china. een grote groep mensen dansen met elkaar een serie van danspasjes die afgekeurd zijn in de jaren 90 en bij het linedancing. Het sociale karakter van de chinese wordt zo wel bewezen. De grootste trekpleister van de stad is echter het Terra Cota leger.

Terra kapotta leger.
Waar op de foto's de indruk wordt gewekt dat er duizenden van de stenen stambeelden staan is dit echter niet zo. De chinesen noemen het tcl het achtste wereld wonder. Ik vind dat de desbetrefffende emperor een veel te groot ego had om zoiets voor zijn dood te laten maken. De beelden die nog heel zijn zien er goed en maakt het duidelijk hoe het er vroeger heeft uitgezien. Er worden van de brokstukken weer beelden in elkaar gezet, een moeilijke 3d puzzel waar de stukjes beschadigd of kwijt zijn. Maar goed, been there done that, is afgevinkd. Op naar Chengdu.

Chengdu

De toeristische attractie in deze stad is het Panda resureds center. Het bied de gelegenheid om de grote pande en de rode pande eens goed te bekijken. Dat is een mooie ervaring en met mooie foto's als resultaat.

Kunming.

Wat kun je over kunming zeggen? Voor chinese begrippen is het maar een middelgrote stad. Ik vind persoonlijk een dat als je een half uur in de metro kan zitten vanuit het centrum van de stad richting de buitenwijken zonder daadwerkelijk uit de stad te komen het nog altijd verrekte groot is. Kunming heeft nog de oude stadsmuur staan waar je overheen kan fietsen, is 14 km. Wij hebben dit niet gedaan aangezien de stadsmuur nogal leek op de oude muur van Ping yao maar dan een stuk nieuwer.

China is een ervaring. Je moet er geweest zijn om een enigsinds gefundeerde mening erover te hebben. Ik vind dat in China alles 'te' is, te druk, te groot, te lawaaierig, te veel verlicht, de toerische plekken te toerischtisch en te commercieel. Ben ik blij dat ik er ben geweest? Ja natuurlijk. Het is een geweldige ervaring. Het was tevens een goede leerschool voor de rest van de trip.

You'll hate it or you'll love it.