Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jos Vliet - WaarBenJij.nu Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jos Vliet - WaarBenJij.nu

Mongolie

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

31 Juli 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

De trein stopt in Ulaanbataar waar we tevens ons hostel ligt. De stad is niet echt mooi en uitnodigend. We hebben een tempelseremonie gezien en hebben het centrum van de stad verder bekeken. De conclusie dat we hier geen 4 dagen gingen blijven was snel gemaakt. Er was een geplande stop voor 4 dagen voordat de momgolie expres ons naar beijing brengt.Ons (nieuw) reisgezelschap had wat connecties en we hebben toen een excusie voor voor 2,5 dag geregeld. Die dag zijn we nog naar een dinosaurus museum geweest en hebben lekker gedineerd in een restuarant.

De volgende dag werden we opgehaald om naar het nationaal park terrelj te gaan. Onderweg er naar toe zij we eerste gestopt bij een mnuseum over de historie van mongolie. Het museum was resent van geopend en boven op het gebouw staat een gigantisch aluminium beeld van genghis khan. In het nationaal park verblijven we bij een lokale familie in een redelijk luxe ger. Die dag hebben we nog gewandeld, tempel bekeken, turtle rock (lijkt op een schildpad vanuit een bepaalde hoek) beklomen en genoten van het lokale en traditionele mongolse eten. De tweede dag zijn we vroeg in de ochtend begonnen met een berg wandeling die uiteindelijke eindigde met een afdaling op een wildpad. We hadden geen speciale route gevolg en zijn gewoon de belg opgelopen en blijven lopen totdat het tijd was om weer terug te gaan en het wild pad het enige pad was in de juiste richting.

We zijn na het ontbijt vertrokken naar een ander nationaal park, kan niet meer op de naam komen. Dit nationaal park is in tegenstelling tot het vorige park niet op toeristen gericht. Het bestaat uitgras heuvels ipv hoge steile rotsen. We verblijven bij een nomaden familie. We komen nog een 2 oude verlaten russiche tanks tegen. 1 ervan was open en ben er dus ingeklomen. Allen nuttig dingen waren eruitgehaald maar het gevoel om in een tank te zitten was zeker nog aanwezig, het stuur zat er gelukkig nog wel in. Nadat het speelkwartiertje over was heeft de gids wat navraag gedaan waar de nomade familie dan wel stond. We zijn er daadwerkelijk ook nog gekomen nadat we nog een paar keer zijn vast komen te staan. Een achterwiel aagedreven busje zonder is geen goed idee over een zandpad met grote plassen.

Bij de nomade Familie krijgen eerst een tradionele mongolse maaltijd om vervolgens mee te helpen met het vangen van een schaap.De kudde bestaat in totaal uit 1000 stuks schapen, geiten en koeien. Het dier is door bekende chinese sumo worstelaar gekocht en zal worden geslacht. De slachting van het dier gebeurd op een bezonder humane manier en zonder 1 druppel te knoeien op het kleed waar het dier op ligt. Detiales zal ik hier niet noemen. De volgende dag zijn we op gegaan naar de przewalski paarden. Ze leven in een bepaal stuk van het nationaal park, er leven weer 300 stuks in het wild van dit dier allemaal op deze plek. Het lukt ons om 2 stuks van deze paarden te zien evanals wat rendieren. Dit is geluk hebben want aan de reactie te zien van onze gids gebeurt dit niet zo vaak. Hierna gaan we terug om te lunchen en gaan we terug naar Ulaanbataar. Daar hebben we nog gedineerd en wat rondgekeken. De volgende ochtend stappen we weer op de trans Mongolie express.

• 29 Augustus 2014 - 13:15

Rudy:

Mooi verhaal, kun je altijd nog schrijver worden.

• 29 Augustus 2014 - 14:39

Marcha:

Broertje drank slaat goed aan.
    Zie het aan je typefouten haha.
    Maar kei leuk !

• 29 Augustus 2014 - 19:30

Wilma Van Vliet:

Interessant Jos. Je ziet dit soort verhalen wel eens langskomen in reisprogramma's op tv. Dan is het altijd in scene gezet. Dit is "echter".